Pravé pravoslaví v Indonésii
Indonésie je stát v jihovýchodní Asii, který se rozkládá se na území téměř 18 000 ostrovů. S počtem obyvatelstva kolem čtvrt miliardy se jedná o zemi s největším počtem obyvatel muslimského vyznání. K islámu se v Indonésii hlásí zhruba 85 % populace.
V této asijské zemi bylo pravoslaví neznámým fenoménem až do doby, kdy muž jménem Bambang Dwi Byanotro konvertoval z islámu ke křesťanství. Bambang Dwi se narodil v roce 1956 ve městě Mojokorto na východní Jávě. Vyrůstal se svojí matkou a dědem, který byl muslimským imámem a vychoval vnuka v muslimské tradici.
Mladý Bambang však nebyl spokojen s islámskou vírou a hledal skutečného Boha. Když mu bylo 17 let, uvěřil na základě podivuhodného zjevení v Krista a rozhodl se stát křesťanem.
Křesťané tvoří v Indonésii 11 % populace a ve velké většině jsou to protestanti. A tak se i Bambang Dwi stal nejdříve protestantem. Velice brzo však objevil problematické stránky protestantské víry a rozhodl se dál hledat pravou Církev.
V 18 letech se mu podařilo nastoupit ke studiu (protestantské) theologie v Jižní Korei, kde se také poprvé setkal s pravoslavnou vírou. Okamžitě poznal, že to je ta víra, to světlo, po kterém jeho srdce celá ta léta prahlo a stal se pravoslavným křesťanem.
Krátce poté odcestoval do Řecka na Svatou horu Athos a odtud na studia pravoslavné theologie do USA, do Bostonu na Holy Cross Greek Orthodox School Of Theology. V roce 1987 byl pittsburghským biskupem Maximem (konstantinopolský patriarchát) postřižen na mnicha a vysvěcen na kněze.
Následujícího roku se o. Daniel Byantro vrátil do své vlasti, aby tam zahájil pravoslavnou misii, a to úplně z ničeho. V samotných začátcích mu byl hlavní oporou a pomocníkem jeho bratr o. Jan, který byl v roce 1990 vysvěcen na kněze.
S Boží pomocí se v prvních letech o. Danielovi podařilo založit a zaregistrovat právnickou osobu se jménem Pravoslavná církev v Indonésii a tak zajistit legální fungování pravoslavné misie v této muslimské zemi, což se ukázalo velice významným pro budoucí růst indonéského pravoslaví.
V roce 2005 se většina duchovních a věřících indonéské církve rozhodla opustit konstantinopolský patriarchát a přejít pod jurisdikci Ruské pravoslavné zahraniční církve, zatímco o. Jan a několik málo duchovních zůstalo pod Konstantinopolí.
Ovšem v roce 2007, kdy došlo ke sjednocení Ruské zahraniční církve s moskevským patriarchátem, začaly nové obtíže a problémy pro zdárně se upevňující indonéské pravoslaví. Jedním slovem se stalo obětí a nástrojem v geopolitickém zápase mezi Moskvou a Konstantinopolí.
Tak se stalo, že Řecká pravoslavná starostylní církev téměř současně obdržela žádost z obou skupin pravoslavných Indonésanů (moskevské a konstantinopolské jurisdikce) o přijetí do naší církve. Za tímto účelem byly do indonéského jazyka přeloženy dva texty „Vyznání víry pravého pravoslavného křesťana“ a „Pravá pravoslavná církev tváří v tvář herezi ekumenismu: dogmatická a kanonická témata”.
Tímto způsobem se pravoslavní Indonésané podrobně seznámili s naší eklesiologickou pozicí a s tím, jak se naše církev staví vůči oficiálním pravoslavným církvím, a vyjádřili s tímto postojem plný souhlas. O. Daniel a několik jeho spolupracovníků poté přicestovali do Athén, aby na zasedání Posvátného synodu tlumočili rozhodnutí Pravoslavné církve v Indonésii. Po zodpovědném posouzení celé situace se naši biskupové rozhodli jejich žádosti vyhovět. Uvedení rozhodnutí do praxe bylo poté synodem svěřeno metropolitovi dimitrádskému Fotiovi.
Do Indonésie vladyka Fotios přicestoval 15/28. 10. 2019 letecky z Melbourne přes Bali a Jakartu. První jeho zastávkou bylo město Solo (jinak také Surakarta) na ostrově Jáva, kde se nachází chrám Svaté Trojice, který je katedrálním chrámem Pravoslavné církve v Indonésii.
Zde na něj jej v chrámu s velkou radostí čekali shromáždění kněží, diákoni, hypodiákoni a žalmisti z různých částí Indonésie a také věřící ze Solo. Po celou dobu svého pobytu vladyka sloužil každodenně sv. liturgie, v průběhu kterých postřihával, rukopokládal, světil a pomazával sv. myrem.
Kromě deseti kněží a jednoho diákona, kteří se sjednotili s naším synodem, vladyka vysvětil dva další kněze a dva diákony. V současné tedy naše církev v Indonésii čítá 12 kněží, 3 diákony, kolem 50 hypodiákonů a žalmistů a několik tisíc věřících.
Vladyka Fotios předal všem našim duchovním nové antiminsy a sv. myro pro potřeby všech farností. Po celou dobu vladykova pobytu byl chrám Svaté Trojice střežen představiteli indonéské bezpečnosti a armády pro případ útoku ze stran extremistických islamistů. Díky Bohu k ničemu podobnému nedošlo.
Před svým odjezdem ze Solo vladyka ještě stihl navštívit farnost Sv. evangelisty Matouše ve městě Boyolali a farnost Sv. Barbory ve městě Salatiga. Společně s o. Danielem poté vladyka odjel do Jakarty, kde navštívil prostory, ve kterých se v současné době dokončují stavební práce a kde bude zřízena theologická fakulta pro vzdělávání a formování indonéských pravoslavných duchovních.
Z Jakarty se pak vladyka Fotios vrátil zpět do Melbourne, kde pokračoval ve své každoroční pastýřské návštěvě našich farností v Austrálii.