Otevřený dopis bulharskému velvyslanci

Řecká pravoslavná starostylní církev
Řecká pravoslavná starostylní církev
Posvátný synod
Kannigos 32
106 82 Athény
Řecko

Otevřený dopis bulharskému velvyslanci č. prot. 3385

V Athénách, dne 18. / 31. 01. 2025

Jeho Excelenci panu Valentinu Porjazovovi,

velvyslanci Bulharska v Řecku,

Stratigou Kallari 33,

154 52 Palaio Psychiko,

E-mail: consular.athens@mfa.bg

Vážený pane velvyslanče,

Řecká pravoslavná starostylní církev se skládá z těch pravoslavných křesťanů, duchovních i laiků v Řecku, kteří zůstali věrni tradicím pravoslavné Církve a nepřijali nový kalendář (1924) jakožto součást širšího programu ekumenického hnutí, jenž neodpovídá pravoslavné víře. Naše církev je v církevním společenství s Bulharskou pravoslavnou starokalendářní církví, vedenou metropolitou triaditským Fótiem.

Po třech desetiletích neúspěšných pokusů a po vydání souhlasného stanoviska Evropským soudem pro lidská práva dosáhla Bulharská pravoslavná starokalendářní církev, na základě rozhodnutí Nejvyššího soudu Bulharska, konečně svého oficiálního uznání jako legálně působící církev, a to pod výše uvedeným názvem. Tato skutečnost však vyvolala ostré reakce ze strany Bulharské pravoslavné církve-Bulharského patriarchátu, což vedlo bulharský parlament k přijetí zákona, jehož cílem bylo obejít rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva a právně zakotvit zákaz používání označení „pravoslavná“ jakoukoli jinou náboženskou komunitou v Bulharsku s výjimkou Bulharské pravoslavné církve-Bulharského patriarchátu.

Pane velvyslanče,

spravedlnost byla v každém státě ustanovena k ochraně práv slabých, protože silní ochranu nepotřebují. Bez spravedlnosti vládne ve společnosti zákon džungle, tedy právo silnějšího. Je zřejmé, že legislativa, jejímž cílem je dát průchod vůli silnějšího proti slabšímu, představuje porušení samotného principu spravedlnosti.

Snaha obejít rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva prostřednictvím účelové legislativy znamená, že budou i nadále porušována lidská práva bulharských starokalendářních pravoslavných křesťanů. Toto porušování bude nyní jednoduše legalizováno zákonem! Ovšem to, co je legální, nemusí být vždy morální. Bulharsko se tímto krokem vystavuje riziku, že bude vnímáno jako stát porušující principy moderních evropských demokratických zemí.

Podobné zákony nebyly přijaty v žádné jiné evropské zemi. Například ve státech, kde mají většinu „katoličtí křesťané“, nebyl nikdy zákonem zakotven monopol na označení „katolík“ pouze pro jednu církevní skupinu. Proto zde existují i „starokatolíci“, „tradiční katolíci“ a další skupiny. Nikdy to nevedlo k žádnému zmatení pojmů, protože k termínu „katolík“ byla přidána další rozlišující slova (např. „starý“, „tradiční“ atd.).

Stejně tak neexistuje žádný důvod k obavám z možného pojmového zmatení v případě užívání termínu „pravoslavná“ jak Bulharskou pravoslavnou starokalendářní církví, tak Bulharským patriarchátem, neboť oba subjekty mají další rozlišující označení:

• „starokalendářní“ na jedné straně,

• „Bulharský patriarchát“ na straně druhé.

Navíc bychom chtěli zdůraznit, že členové Bulharské pravoslavné starokalendářní církve jsou nejen řádnými a pokojnými občany Bulharska, kteří ctí zákony své země, nýbrž přispívají i k pozitivnímu vnímání Bulharů v Řecku. Díky jejich kontaktům a duchovnímu společenství s věřícími naší církve jsou posilovány vzájemné vazby mezi řeckým a bulharským národem, což napomáhá hojit rány způsobené historickými konflikty mezi našimi zeměmi. Z tohoto pohledu je tedy jejich přínos nesmírně cenný.

Proto protestujeme proti pokusu o legislativní potlačení práva na sebeurčení bulharských starokalendářních pravoslavných křesťanů a vyjadřujeme naši podporu jejich spravedlivé věci.

Za Posvátný synod

arcibiskup athénský
† Kallinikos